2013. november 12., kedd

Az X-Faktorról, mint egy éppen aktuális versenyről

Az előző bejegyzésemben bajom volt a versenyekkel, így az X-Faktorral is bajom van.

Tudatos TV néző vagyok – azt gondolom. Minden nap a port.hu TV-műsor választékából írom ki kis cédulára, mit érdemes aznap este megnézni.
Újságírótanonc koromban már elmélkedtem arról, hogy miért nem nézek szívesen kereskedelmi „kanálisokat”. Néha azért önfejlesztés céljából átkapcsolok oda, hogy megfigyeljem, miféle manipulációknak van kitéve az óvatlan néző.
Ennek tudatában ültem le a múlthét végi X-Faktor elé is a „Zurammal”, ami egy botrányos bejelentéssel indult. Bozsek Márk összeomlásával és kilépésével kavarta fel műsor megszokott feszes menetét, s hozta vissza a nézők által kiszavazott ByTheWay-t, a tini lányok kedvenceivel.
X–Faktor fogalma egyébként a tehetséget jelentené, az átlagosnál kiemelkedőbb képességet valamihez.
Nem kell ahhoz tudatosnak sem lennünk, hogy amit láttunk, az már éppen nem erről a kiemelkedő képességről szól.

Az „élősóba” már eleve csak a kivételes tehetségek kerültek be, akiket cirkuszi mutatványos stílusban szórnak ki egyenként hétről-hétre a zsűritagok a nézők ki-beszavazó telefonhívásait követően.
Tudatos TV-nézőként viszont azt látom, hogy itt már nem a tehetségek versenye folyik, hanem az állóképességek versenye. Ki állja ki a „sóbiznisz” furmányosabbnál furmányosabb manipulációit a nézettség érdekében?

Nézem elképedve a „népi színjátékot”  és eszembe jut egy 1969-es film, A lovakat lelövik, ugye? (They Shoot Horses, Don't They?). Egy táncversenyről szól, amelynek a végén kiderül, hogy szinte semmilyen díj sem jár az áttáncolt hat napos maraton után, csak a kiábrándulás.

Gyönyörűen írja Réz András a filmről: "Sydney Pollack (...) összehozott egy visszataszító s ugyanakkor szánalomra méltó emberi állatkertet: csavargót és állás nélküli statisztát, lecsúszott filmszínészt és öreg tengerészt, fiatal párt, amely a megszületendő gyermekük érdekében táncol. Elveszett embereket, akik szeretnék, ha rájuk találnának. (...) Tánc közben és a tánc rövid szüneteiben alakulnak emberi kapcsolataik: szerelmük, gyűlöletük, irigységük és önfeláldozásuk. Egy ponton túl mi, nézők is megérezzük, hogy gyötrelmes haláltáncuk – élettánc – is, hogy a véget nem érő tánc ki tudja hány napjába sűrűsödik az életük, hogy ezt a táncot már nem képesek abbahagyni, mert az egyet jelentene az élet feladásával."

Nekem az X-Faktor a jelen idejű megtestesülése ennek a 44 éves filmnek. Az aki kiszavazódott eddig, vagy kiszállt önszántából, kevesebb sérüléssel úszta meg, mint akinek még most is ott kell kivágnia a rezet az elkövetkezendő heteken át, év végéig.
A világ pedig csak annyiban változott az évezredváltással, hogy ezt nem csak a helyszínen nézheted, hanem a világ bármely pontjáról a neten keresztül is. Pedig győztes csak egy lesz most is, mint akkor. S a jutalom..., hát?!
Továbbra is bajom van a versenyekkel.

Nincsenek megjegyzések: