2013. december 4., szerda

„Flow”- ta anekdota – avagy a MeseMuzsika és a flow




A tánc
Tíz éve már, hogy Kokas Klára, zenepedagógus és zenepszichológus egyik előadásán levetített egy filmet, mely két kisiskolás gyermek intuitív táncát mutatta be egy bizonyos Mozart zeneműre. A két különböző nemzetiségű gyermek tánca, amit egymástól térben és időben teljesen függetlenül ellejtett, megszólalásig hasonlított egymásra.

Az idő és az ő érzékelése
Korábban a saját gyerekeimmel is beszélgettünk arról, hogy miért van az, hogy másként érzékeljük az időt, ha várunk valakire-valamire vagy, ha belefeledkezünk valamilyen érdekes tevékenységbe. Más az idő múlása, ha dolgozunk egy „nemszeretem” munkán és más, ha játszunk, szórakozunk.
Munka és/vagy szórakozás
Idecitálom az apukám és nagyobbik fiam legkedvesebb olvasmányának, Mark Twain Tom Sawyer kalandjainak egy rövid részletét:
„Ezek után Tom már nem tartotta reménytelennek az életet. Tudtán kívül felfedezte az emberi cselekedetek egyik örök rugóját. Nem kell mást tenni, ha kívánatossá akarunk varázsolni valamit - akár felnőttekről, akár kisfiúkról legyen szó -, mint nehézségeket gördíteni kívánságuk elé. Ha Tom bölcselkedő kedély lett volna - mint például ennek a könyvnek az írója -, hamarosan megérti a „munka” és a „szórakozás” közti különbséget. Minden munka: amit meg kell tenni, és minden szórakozás: amit önként vállal az ember. És ez a fogalmazás hozzásegítette volna annak a megértéséhez, hogy művirágokat csinálni vagy taposómalomban dolgozni bizony kemény munka, de a kuglizás vagy a Mont Blanc megmászása szórakozás. Vannak Angliában gazdag urak, akik komoly anyagi áldozattal szerzik meg azt a kiváltságot, hogy nyáron naponta húsz-harminc mérföldnyi útszakaszon ők hajtsák a postakocsit; de ha nekik kínálnának bért a fáradságért, kedvtelésük munkának minősülne, s így már nem vállalnák.”

  •   „A szabadidőben végzett tevékenységre használt görög scholea szóból ered az iskola szó, ami jól tükrözi azt az elgondolást, hogy a szabadidő legjobb hasznosítása a tanulás… Társadalmunk három jellemző szabadidős tevékenysége nagyon távol áll a fenti elképzeléstől. Első a tömegkommunikációs eszközökre fordított idő. … Második a beszélgetés… Harmadik áll legközelebb az eredeti elgondoláshoz: a hobbitevékenységek, sportolás, muzsikálás, étterembe, moziba járás…” (Csíkszentmihályi Mihály: Az öröm művészete)
Vége felé közeledik a Weiner-Szász Kamaraszimfónikusok MeseMuzsika matinésorozata (Utolsó előadása idén december 7-én lesz.) 


MeseMuzsika és a Flow

Fotósként dokumentálva az eseményeket immár negyedszer vettem részt az interaktív előadásukon, melynek végén a gyerekek a bemutatott hangszereket ki is próbálhatták. E négy előadás fotóiból válogatva az tűnt fel, hogy amint a gyermek (de a felnőtt is) a kezébe vesz egy hangszert, az arckifejezése megváltozik és egy egészen más tudatállapotba kerül. Olyan, mintha belekerülne abba a bizonyos Csíkszentmihályi Mihály által fémjelzett flow-állapotba. A flow alap-harmonikusát a velünk egy szinten hömpölygő Duna hullámai adták múlt szombaton is, az A38 Hajó panorámaablakos kiállítóteréből nézve. A fényképek pedig tanúskodnak arról, hogy zene hullámainak fel- és „fil”- harmonikusaival együtt a csupa nagybetűs TELJESSÉGET élhettük át nézőként, részvevőként és megfigyelőként egyaránt ezeken a szombati matinékon.
  • Flow – Áramlat: Csíkszentmihályi Mihály figyelve a festőket képeik alkotása közben rájött, hogy úgy viselkednek, mintha transzba estek volna; annyira leköti őket az alkotás élménye, hogy elfeledik a való világot. Ezt lehet érezni más tevékenység közben is (sakk, hegymászás stb.), amikor igazán jól érezzük magunkat. Megjelenik az alkotás élménye, a dicsőség, a vágy, a teljes bevonódás érzése, s ez a pszichológiai terület még kiaknázatlan az emberiség számára. „Autotelikusnak” nevezte tehát ezeket a tevékenységeket, amelyeket önmagukért, a cselekvésért végzünk, külső jutalom nélkül, és megengedik a teljes elmélyülést. Később ebből született a „flow” fogalma. 
  • A flow egy pszichológiai jelenség elmélete tehát, melyet Csíkszentmihályi Mihály fogalmazott meg először. Az emberek a flow-élményt szerinte a következőktől kísérve tapasztalják meg:  az illető képességeivel összhangban lévő, egyértelmű célok;  a tudat erős fókuszáltsága; az öntudatosság tudatos észlelésének megszűnése;  az időérzékelés torzulása;  azonnali reakció a tevékenység alatt felmerülő jelzésekre;  egyensúly az egyén képességei és a feladat nehézsége közt (a feladat se túl könnyű, se nem túl nehéz);  a szituáció feletti kontroll érzése;  a tevékenység belülről jutalmaz, ezért nem megterhelő;  az illető teljesen elmerül abban, amit csinál, minden figyelmét erre összpontosítja.
  • A flow-élményhez nem szükséges mindegyik jellemzőnek teljesülnie. Forrás

„Aki a zenét szereti, soha nem lehet igazán boldogtalan.”
Franz Schubert

Nincsenek megjegyzések: