2015. december 13., vasárnap

Zöld léggömb a Kalefon

Követve a Széll Kálmán tér átépítésének folyamatát a minap találtam a Kalef Hírmondó fb-oldalán ezt a fotót. A Kalef egy olyan részletét mutatja, amelyiken – úgy tizenegy éve – egy igencsak különös jelenségnek voltam szemtanúja. Akkor naplómba jegyeztem le e jelenség részleteit, majd három éve egy rövidfilm-forgatókönyvvé írtam át.







1. Helyszín

Augusztus közepe, tikkasztó hőség, a budapesti Széll Kálmán téren néhányan várakoznak a 61-es villamos megállóban.
Egyszerre csak a rövidke alagútból egy hűvös fuvallattal, a Vérmező felől egy zöld léggömb sodródik a villamossíneken. Mintha valamilyen kis élőlény lenne. A sínpár között lebeg, hol jobbra, hol balra hömbörödve.

Kis csavargó, még talán a zsebre dugott kezét is látni véljük és valamilyen hallhatatlan dalt is fütyülhet, miközben a Napba néz.

Egy járműre várakozó szemszögéből látjuk a teret. 
Majd a léggömbkamera végig pásztázza a megállóban állók arcát, akik közül néhányan szintén figyelik a jelenséget.


A kamera ráközelít a léggömbre, amin ez olvasható: 
BOLDOG ÉLETEM
BOLDOG ÉTELEM 
BOLDOG ÉTTEREM.

A következő pillanatban a kamera a léggömb szemszögéből láttatja az eseményeket. Ott lebeg az ég és a villamossínek között és egy Bob Dylan dallamot fütyül: Majd elfújja a szél…, és vakmerően belenéz a Napba.

Érzi, ahogy nézik őt. 

Egy narrátor mondja a léggömb monológját: 
(A film szellemi ingatlana-1.*)
Mintha héliumot lélegzett volna be, a férfias hang gyermekivé válik:

- Nos idejutottam, nézzétek!
- Hogy honnan? Életem, Boldog Életem, Boldog Ételem végét járom, mert így döntöttem. 

Míg be nem fut a „végzet villamosa” lepereg előtte mi és ki volt eddig.



2. Helyszín: 
(A film szellemi ingatlana-2.*)
Egy kaucsuk erdő, kaucsukgyűjtés:

- Az őserdő mélyén növő kaucsukfa megkarcolt kérgének fehér vére csordult egy kókuszdió héjába.


3. Helyszín:
(A film szellemi ingatlana-3.*)
Egy léggömb gyártó játéküzem a gyártási folyamat bemutatása:

- Egy gumigyár játéküzemében vettem fel a léggömbformát.


4. Helyszín a BOLDOG ÉTTEREM – gyerekzsúr terme:

Itt-Héliummal töltögetik a léggömböket melyeken a felirat: 
BOLDOG ÉLETEM
BOLDOG ÉTELEM
BOLDOG ÉTTEREM.

- Majd felvállaltam egy mostanság oly divatos gyorsétterem gyerekvendégeinek szórakoztatását.

Helyszín a születésnap a BOLDOG ÉTTEREMBEN sok gyerek
- Egy születésnap kellős közepén egy szőke fürtös hajú kislány kezébe kerültem, miután a Nap gázával, a héliummal nagyra fújtak, hogy ne csak úgy csüngjek, hanem kiemelkedjek és, hogy felemeljem e kisgyermek tekintetét is a Fény felé.
- Véget ért a születésnap, melyet kényelmes szülők rendezetek, hogy a nagy vircsaft után megússzák a rendrakást a rontópálok és -paulinák után.
- A kislányka szökdécselve, büszkén vitt és fel-felsandított rám.
Aztán hogy-hogy nem leoldódott csuklójáról a zsineg és nagy sírás-rívás következett, amit én már egyre távolodva hallottam, emelkedés közben a Nap felé, a Fény felé.



5. Helyszín 
Budapest fölött:

- Már felülről láttam a várost és a kislány is beleveszett a szürkeségbe.
- Talán már megvigasztalódott, valami mással kárpótolták őt a szülei.

Majd egy nagy zuhanás. A gyermekhang egyre férfiasabbá válik, a hogy a hélium kimegy belőle:

- Hirtelen megszűnt a száguldás felfelé és egy jó ideig egy bizonyos magasságban lebegtem, majd egyre gyorsabban zuhantam és megérkeztem a Postapalota melletti sínekre. 
- Na most sínen vagyok - elmondhatom magamról.




Újra az 1. Helyszín:
A Széll Kálmán téri kis alagút:


- Most jön egy hűvös fuvallat és benn vagyok a Széll Kálmán téri 61-es villamos megállójában, a síneken tétovázom egy kicsit, majd megállok középen büszkén és odaadóan.

- Egy pukkanás és vége? 

Már megindul a villamos, hogy átgázolva a zöld léggömbön beálljon és felvegye utasait. De hirtelen a váltónál megáll. 
A zöld léggömbre néz a villamos vezető, majd egy ott álló, villamosra várakozó hölgyre és int, hogy mentse ki. 
A hölgy kedves mosollyal kiemeli a zöld léggömböt a sínek közül és a következő fuvallat egy termik felé viszi, mely megint felemeli a város fölé, a Fény felé.


*Szellemi ingatlan - forgatókönyvírás szakkifejezése  - jelentése: közkincs, valami, amit nem kell hosszan magyarázni. Itt a hélium hatása az emberi beszédre, a kaucsukból gumi készítés, és léggömb készítés technológiája.

Nincsenek megjegyzések: