2017. november 6., hétfő

Egy jezsuita-zen mester engem megszólító üZENete

Zen és kereszténység találkozhat? címmel rendezett előadást és beszélgetést a Párbeszéd Háza Niklaus Brantschen svájci jezsuita szerzetessel és zen mesterrel november 3-án.


A jezsuita rend küldetéséhez tartozik a határok megközelítése, legyenek azok társadalmi, földrajzi vagy akár vallási értelemben vett választóvonalak. Így volt ez mindig a rend 1540-es alapítása óta. És így, a párbeszéd útján lehetnek a jezsuiták hatékonyak mindenkori missziójukban, az evangelizációban – soha nem feledve jelmondatukat: „Mindent Isten nagyobb dicsőségére.”
Hogyan férhet meg egymással, és hogyan gazdagíthatja egymást a zen, a Szent Ignáci-lelkigyakorlatok, a jóga és a keresztény kontempláció? Tényleg ördöggel cimborál, aki jógázik vagy zen meditációt végez? Mit mond erről a katolikus tanítás? Mi szerepel a II. Vatikáni zsinat dokumentumaiban? Mi a tapasztalata erről egy jezsuitának, aki gyakorolja mindezt? Forrás: PárbeszédHázaReflexió

Az este folyamán négy gondolat volt, ami a nevemen szólított.


Jelenlét és az ajándék szavak német ill. angol egybehangzósága Präsenz-Geschenk, presence-present.

Csak a jelenpillanatban élhetünk. A természet spontán. 
Ne akarjunk a Spontán Univerzum ellenében élni, hanem engedjük azt magunkon keresztül érvényesülni. 











A minőségi idő
Az öt szeretetnyelvből a második

Elismerő szavak
Minőségi idő
Ajándékozás
Szívességek
Testi érintés





Akinek a minőségi idő a legfőbb szeretetnyelve, az a rá irányuló figyelem hatására érzi leginkább azt, hogy őt igazán szeretik. A kulcskifejezés az osztatlan figyelem.

Az öt szeretetnyelv (Five Love Languages) egy pár- és pszichoterápiai fogalom, amelyet Gary Chapman amerikai író, párkapcsolati szakértő, házassági tanácsadó alkotott meg 1992-ben.


A "zenbetegség" fogalma.
A zen veszélye abban rejlik, hogy az ember megakad a gyakorlat külső formáinál, és nem jut el a belső szintre. 












A koanok – paradox kérdések, aforizmák, tömör tanítások

Hogyan szól egy tenyér,ha csattan?, Ez az egyik leghíresebb hagyományos koan. Egy koan jelentése, amely kezdetben tökéletesen értelmetlennek látszik, nem fogható fel az értelemmel. Arra ösztönzi a zen-gyakorlókat, hogy hagyják el megszokott gondolkodási módjukat, és meditációban az intuíciójukat kövessék. Állítólag három tulajdonság szükségeltetik egy koan  megfejtéséhez: nagy hit, nagy elhatározottság és nagy kételkedés. A kínai mester, Vu-men (XII. század) által hátrahagyott hagyomány szerint a mester hat éven át meditált egy koan fölött, amíg egy nap a kolostor dobjainak megszólalásakor elérte a megvilágosodást. Vu-men mester írta meg a Vu-men-koant, „A kapu nélküli sorompó” vagy más fordításban "Kapujanincs átjáró", ami egyike a legfontosabb koan-gyűjteményeknek.


Tanítómesterem, Szász Ilma is behatóan foglalkozott a zen és a kereszténység kapcsolatának témájával, többek között Az Úr ruháját hordja minden c. könyvében 30 ilyen Zen-keresztény koan olvasható.

Amelyből az én meghatározó három koanom így hangzik:

  • A pont az Isten rejteke (Hamvas Béla)
  • Az Istennek nincs szeme, az én szememmel néz (Eckhart)
  • Hogy lehet a Nap fivéred, a Hold nővéred s a csillagok testvéred mindahány? Hogy kelnek fel és nyugszanak le benned?
Ezt ragozom amióta a tudatosodás útjára léptem, közel 20 éve.

A To'Piro: Van fogalmad róla? című cikksorozatához készítek mostanság illusztrációkat. S éppen a napokban készült el egy ilyen "ragozott pont" haiku-kalligráfia a képzelőerő illusztrálásra.



De Szász Ilmával együtt készítettük ezt a haiku-kalligráfia sorozatot a zen tanítást hordozó Ökörpásztorlásról jónéhány évvel ezelőtt.














https://goo.gl/photos/biAa5ck97Rtv2E3f8



Nincsenek megjegyzések: