2022. május 1., vasárnap

Május első vasárnapja - Anyák napja

A mai Anyák napján egy 50 évvel ezelőtti történet jut eszembe. 


Középiskolás vagyok, már ismerem a férjemet, gyermekeim apját, aki eggyel fölöttem jár a Földes Kereskedelmi Szakközépbe. Várom őt suli után a Széna téri Mézes Mackóban, hogy elfogyasszuk a szokásos csoki pohárkrémünket és kólánkat.


Odalép hozzám egy barátságos idős hölgy és bemutatkozik: 

  • Donászy Magda vagyok. Ön az a fiatal hölgy, akivel ide beszéltem meg találkát a verseivel kapcsolatban?

  • Nem én vagyok, akit keres…- válaszoltam. - Viszont én ismerek egy verset Öntől, még óvodás koromból…

S bele is kezdek: "Anyák napja van ma - írta Donászy Magda"…




Anyák napja van ma

Üres a kis csóka fészek

Egy májusi reggel.

Az öt vidám csókagyerek

Tán világgá ment el.


Csóka mama szívdobogva

Keresgette őket,

De nem látták sem a nyuszik,

Sem a fürge őzek.


Jönnek! Szólt a kakukk,

Ki a legmesszebbre látott,

Kis csőrében mindegyik hoz

Egy-egy szál virágot


Hol voltatok? Szólt az anyjuk,

S megcsuklik a hangja.

Neked hoztunk virágot,

Mert ma van anyák napja.


A költőnő elmosolyodik… Még váltunk pár szót és ő átül egy másik asztalhoz…


Donászy Magda (Szombathely, 1911. március 15. – Budapest, 1988. július 13.) magyar író, költő.
1929-ben Szombathelyen kereskedelmi érettségit tett, majd Salgótarjánban édesapja kereskedésének a könyvelését végezte. Két évig (1929 és 1931 között) vendéghallgató volt a Pázmány Péter Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának magyar irodalom szakán. 1935-ben ment férjhez, házassága alatt négy gyermeke született. 1942-től Kolozsvárott élt.

A 2. világháború után a családjával Budapestre költözött. 1954 és 1955 között a Hungarotex óvodájában óvónőként dolgozott. Első könyve a Jelmezbál az óvodában a Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó gondozásában jelent meg, 1957-től szabadfoglalkozású író lett. Éveken keresztül a Magyar Rádió munkatársa is volt, óvodások számára készített műsorok szerzőjeként.

Az 1960-as évektől kezdve számos gyermekkönyve jelent meg a Minerva Kiadónál (Arany ABC, Állatos ABC, A mókus és a szarka, Makkos, Csóri, Hosszúláb, Zsóka óvodája, Zsóka új óvodában, Madaras karácsonyfa).

Az 1970-es évektől a Móra Ferenc Könyvkiadó több nagy sikerű könyvét jelentette meg (Táltosmackó, Csálé Kati, Cserebere Csóri). Verseit diafilmeken is feldolgozták (Első nap az óvodában, Tapsi és a villanyrendőr).

Rengeteg versét megzenésítették. Könyveit több nyelvre lefordították, többek között német, angol, francia, finn nyelvekre, ezek a kötetek a Corvina Könyvkiadó gondozásában jelentek meg több kiadásban is.

A Magyar Rádiónak gyermekszínjátékokat és gyermekoperákat írt (A kiskakas gyémánt fél krajcárja, Az aranyszőrű bárány).

2000 után a könyvei új kiadásban a Holnap Kiadó gondozásában jelentek meg (Arany ABC, Állatos ABC, Táltosmackó, Cinkeház). Forrás: Wikipédia


Nincsenek megjegyzések: