Megjelent:
http://www.talita.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1638:f-az-egeszseg-f-a-bizalom&catid=34:ittesmost&Itemid=58
avagy a beteg és az egészségügy idővonalának összeegyeztethetetlenségéről*
http://www.talita.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1638:f-az-egeszseg-f-a-bizalom&catid=34:ittesmost&Itemid=58
avagy a beteg és az egészségügy idővonalának összeegyeztethetetlenségéről*
P. Klee: Út és mellékutak v. akár idővonalak egymásmellett |
Olyan, mintha munkalassító sztrájk lenne
folyamatosan évek óta.
Egy repülőtéren is lehet úgy sztrájkolni,
hogy a személyzet csak egészen pontosan betartja a szabályzatot.
Ez történik a kórházakban és a
rendelőintézetekben is úgy látom.
Az elmúlt években a családban és
a baráti körben a betegségek-balesetek kapcsán tapasztaltam meg, hogy valami
nagyon nincs rendben az idővel, annak beosztásával, és az empátiával az egészségügyben.
A számítógép és az internet hiába
tört be a kórházakba-rendelőintézetekbe-rendelőkbe, inkább akadályozza a
gyógyítást, mint sem segíti.
Az orvosok és ápolók kétszer
annyi időt töltenek kódolással és adminisztrációval, mint gyógyítással. Emellett
kockásfüzetben - mint „igazi” digitális adathordozóban -, vezetik párhuzamosan
a berendelési időket, melyek lehetnek egy-két naposak, de leginkább több hónaposak.
Papírhalmazokkal rohangál
orvos-beteg, olyan adatokkal, ami egy chipkártyán vagy pendrájvon, vagy
urambocsá’ a neten egy „felhőben” is elférne. De ez vonatkozik a recept-halomra
is, amit hol csak egy, hol meg három hónapra adnak. Ezt aztán a patikában
tizenkét-féle vonalkód-olvasón keresztül átengedik, s közölik velünk, hogy
nincs raktáron, jöjjünk vissza holnap. Fizetéskor pedig kezest kell vinnünk
magunkkal, mert annyiba kerül már a havi gyógyszeradagunk, hogy hitelt veszünk
fel rá. Ahelyett, hogy házhoz szállítanák a rendszeresen használt gyógyszereinket,
ha nincs változás, amit aztán az előbb emlegetett chipes taj-kártyánkon
követhetnének nyomon.
De hát fő a bizalom, és az
egészség – ezért füstöl a kémény a kórház, vagy a patika tetején J.
A tisztességes betegellátásról
szóló jogaink?
Idős embereket citálnak be
különböző napokra vizsgálatsorozatokra, amelyeket egy kis empátiával, egy
kevéske logisztikai ismerettel, vagy netán szoftverrel egy napra és egy helyre
is lehetne összpontosítani, látva, hogy a város, vagy az ország másik végéről
jön az illető, s nem a szomszédból ugrik át egy kis vizitre. Ha netán nincs
autója a kedves betegnek, vagy a gyerek-unoka nem mozgósítható hetente kétszer
a kisnyugdíjas mama-papa fuvarozásra, akkor az !ingyenes! szállítószolgálat
(mert azért 40-50 év szolgálati idő és befizetett tb-járulék után ez azért jár,
lássuk be) akkor és ott legyen, odavigye, majd vissza.
Így hát három hónapra adnak
időpontot nekünk egy kardiológiai vizsgálatra, óra-percre pontosan, és ezek
után három órát várakoztatnak bennünket.
Nyolcvan oldalt kiolvashatunk egy
könyvből, míg sor kerül ránk a bőrgyógyászaton egy elfajzott lábgomba miatt
(amit fekvőbetegként nem kezelnek egy másik kórházban, mert hát nem az ő
reszortjuk), és ezután egy szemrevételezéssel és egy kis hányaveti módon
odakent piros fertőtlenítéssel el vagyunk intézve.
S ha ez nem tetszik, a
magánrendelésük névjegykártyáját nyújtogatják nekünk. Ott be tudják tartani az
időpontokat?!
Rákospalotáról Budakeszire pedig
10 000 Ft-ért meg is járhatjuk oda-vissza az utat taxival, vagy egy roskatag
fizetős betegszállító mentővel.
Még napestig írhatnék a
logisztika és az empátia teljes hiányáról a combnyaktörés utáni betegellátásban
a traumatológián, de nem teszem…
Azt kapnám válaszul úgy is, hogy
minden a szabályok szerint történik.
Hol az isztikus J - a holisztikus szemlélet?
Hogy egyek vagyunk?
Hogy azt teszem, és úgy, ahogy
magammal tenném?
Úgy tűnik, hogy az az elv érvényesül, hogy amibe nem halunk bele az megerősít bennünket?!
Engem mindenféleképpen, hogy ezt
így és itt kiírtam magamból…
*(összeegyeztethetetlenségéről - ez egy jó hosszú és szinte kiejthetetlen, 28 karakterből álló szó J)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése