A csütörtöki „krehab”-ra
(kreatív klub az OORI Ergoterápiás Osztályán) készülök.
Múlt héten álarcok
gyártásában voltunk. A héten pedig egy kedves farsangi figurát mintázunk meg
papírkivágással és hajtogatással, a bohócot.
A farsang a vízkereszttől (január 6.) hamvazószerdáig, a nagyböjt kezdetéig tartó időszak elnevezése, amelyet hagyományosan a vidám lakomák, bálok, mulatságok, népünnepélyek jellemeznek. A farsang jellegzetessége, hogy a keresztény liturgikus naptárban nem kötődik hozzá jelentős vallási ünnep, alapvetően a gazdag néphagyományokra épül (lásd: torkos csütörtök). A kereszténység előtti időkből származó farsangi mulatságokat az „erkölcsös” 16. és 17. században nem eredete, hanem bujaságot szimbolizáló szokásai miatt tiltották. A farsang csúcspontja a karnevál, hagyományos magyar nevén „a farsang farka”. Ez a farsangvasárnaptól húshagyó keddig tartó utolsó három nap, ami nagy mulatságok közepette, valójában télbúcsúztató is. Számos városban ekkor rendezik meg a híres karneválokat (riói karnevál, velencei karnevál), Magyarországon pedig a farsang legnevezetesebb eseményét, a mohácsi busójárást. Forrás
Utána is olvasok a bohóc szerepszemélyiség mibenlétének. S
lám rátalálok egy Fellini idézetre.
„Amikor azt mondom:
bohóc, tulajdonképpen az Augusztra gondolok. A két figura tehát: a Fehér clown
és az Auguszt. Az első maga az elegancia, a kecsesség, a harmónia, az
intelligencia, a józanság ... A Fehér clown valójában a Papa, a Mama, a Tanító,
a Művész, a Szép, minden, ami előírásos, fenséges és kötelező. A csillogó
flitteres ruhát öltött tökéletességnek ez a megtestesülése ingerli lázadásra a
pojácát. Vonzza a csillogás, de a példakép elérhetetlen. Ezért a földre veti
magát, becsinál, ordít, lázad, megbotránkoztat. Az ész gőgös kultusza csap
össze az ösztönnel ... Az Auguszt a kisgyerek, aki bekakil, aki fellázad a
tökéletesség ellen, berúg és hempereg a földön, egyszóval állandóan lázadásra
csábít. A Fehér clown és az Auguszt a tanítónő és a kisgyerek, az anya és
csibész fia, sőt, azt mondhatnánk, hogy az angyal a lángpallossal és a bűnös.”
Közben elkészül a prototípus is belőlük, itt vannak ők:
Auguszt és a Fehér clown
Aztán eszembe jut, hogy tíz éve magamban is felfedeztem a
bolondot egy tükör-meditáció során. Az arcaimat végignézve ő volt az utolsó a
sorban. Ő volt az, akit bezártam testem börtönébe, s ő volt az, aki egómnak
tükröt tartott végül, hogy vegyem már észre végre, mi is dolgom a világban.
A TÜKÖRBE NÉZVE
2004.
november 19. van, Erzsébet nap. ERZSÉBET - héber eredetű; jelentése: Isten az én esküvésem.
Apai nagyanyám keresztneve Erzsébet, anyai nagyanyámé
pedig Mária – érdekes párhuzam ez a bibliai nevekkel az életemben.
Nem rég örököltem meg egy családi haláleset kapcsán a Tükröt.
A nagymama nászajándékba kapta műbútorasztalos József
fivérétől (Jézus nevelőapjától kapta nevét), aki kitántorgott Dél-Amerikába,
majd eltűnt az őseredőben. Ő volt az, aki saját kezével faragta rá a két
zuhanásban levő halacskát, mintha már akkor tudta volna, hogy unokája - akié
majd később lesz a tükör - a Halak jegyében fog megszületni és állította a két
halacska közé az ellipszis tükröt, mely az évek során, néhány helyen megvakult.
Alatta kis fiókocska, melyben őrizhette azokat a leveleket, melyeket a marcona,
pallér, István nagyapám írhatott neki, míg a frigy megköttetett Isten előtt.(Az
első vértanú szentünkről kapta nevét, akinek a megkövezésekor Pál őrizte a
megkövezők köpenyét, majd indult el azon a bizonyos pálfordulós, damaszkuszi
úton)
Ebben a tükörben nézem ma végig az arcaimat.
Látom a babát, aki mindig mosolyog mióta megszületett,
aztán az első apai pofontól való elkeseredést (legyen a gyerekről egy sírós kép
is). S attól kezdve semelyik arc nem tetszik. Mindig van valami zavaró, valami
hazug, valami álságos, valami beteg, az egészben. Pedig volt minden. Iskola
vége, szerelem, házasság, gyerekek, ünnepek, és mégis. Valami nagyon
mélységesen mélyen meghúzódó bánat van minden arcban, ami megjelenik.
Az utolsó, egy egészen más arc, amit eddigi 48 évemben
végig szemlélhettem.
Egy CSÖRGŐSAPKÁS BOLOND tükörrel a kezében. Néz rám és
mutatja, hogy nézzek az ő tükrébe. És íme ott is ő van. Igen, ő az igazi arcom.
Bátran belemosolygok az ő tükrébe és ő hetykén visszamosolyog. És csörgősapkánk
csilingel közben.
Most már végignézek magamon
és mindent megtalálok, ami egy BOLOND kelléke lehet. Ez az a gúnya, amit
szívesen viselek. Minden szín (szivárvány összes színe) rajta van, amivel azonosulni
tudok.
Most távolról figyelem a tükröt és meglátom a foncsor
hiányosságai közt a lényeget, mely eddig is ott volt, csak én nem vettem észre,
mert a fókuszomban nem a tükörfelülete volt eddig. A valóság és illúzió közti
határvonal ez.
Kirajzolódik a mintázatban egy kislány képe, aki
artista lehet talán. Egy vékony kötélen imbolyog a két part között, jobb
kezében egy ernyő az egyensúly miatt.
Ő én vagyok, talán 10 éves koromban?
Hogyan látom ma a BOLOND
helyzetét? Ezt egy most készült haiku-kalligráfiám tükrözi:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése