2012. szeptember 17., hétfő

A MANDALA-MESÉLŐ IGAZGYÖNGYHALÁSZ


avagy a ponttól a mandaláig
 kiállításom az OORI GALÉRIÁBAN
C. G. Jung az 1920-as években az elsők között kezdett el foglalkozni a mandalákkal. Betegeivel, terápiás céllal mandalákat rajzoltatott. Az egyedüli utasítás, amit a páciensek kaptak az volt, hogy kör alakban rajzoljanak valamit - tetszés szerint. Kutatásának eredményeit tizenhárom évig titokban tartotta, mert meg akart bizonyosodni arról, hogy a mandalák spontán módon keletkeznek, nem pedig az ő fantáziája sugallja a betegeknek, mi legyen a papíron. Ezzel kizárta a szuggesztió lehetőségét.

„A pont az Isten rejteke”
(Hamvas Béla)

„A kör Isten „monogramja”, az ő határtalanságát, örökkévalóságát és tökéletességét szimbolizálja. A kör még hordozza eredete (a pont) lényegét. Megnyilvánult és mégis végtelen. A Szellem jele.”

„A Mandala a négyzetbe rajzolt kör, a Szellem megjelenése az anyagban, valamint az abból való kiemelkedés.”
(Szász Ilma)

A semmiből valamit teremteni

Szinte eszköztelenül, a kezem ügyébe kerülő apró tárgyakból, lim-lomokból létrehozni a „valamit”.
Amikor tizenkét éve feltették nekem a kérdést, hogy mit szerettem a legjobban a gyerekkoromban? - azt válaszoltam és ma is ezt válaszolnám:
Az édesanyám sokszínű KOH-I-NOOR márkájú színes ceruza készletét. Egy fémdobozban, rízspapírral lefedve számomra az öröm forrásának netovábbja volt. Még ma is érzem az illatát sok színes ceruzának, amint a doboz fémfedelét felnyitottam.
Fennmaradt egy akkori kutya rajzom is. Ez az első dokumentált alkotásom. A férjem keretezte be vagy 30 éve és egy Dylan Thomas  verses könyvben volt könyvjelzőként évekig.
 „Indulj egy úton…” - Bátorfi Andrea művészettörténész műcsarnoki kreatív műhelyében a fenti kérdésre, a válaszom illusztrációjaként, belehelyeztem az „útinaplómba”. Így kezdődött az intuitív rajzolás és később az írás az életemben.
Kezdetben csak apró rajzocskák, festmény-kezdemények voltak a rajzlapom közepén, szélén.
Az inspiráló közeg azonban olyan túlburjánzó alkotásokat eredményezett nemsokára, hogy némelyikük egyszerűen lecsorgott a rajzlapról. Már-már a kereten folytatódott és nem akart befejeződni soha.
Csoportunk később egy egymást támogató közösségé alakult, melyben nagy összefüggéseket tartalmazó témákat találva, egymásnak vezettük tovább ezt az alkotó tanfolyamot. Egyik ilyen nagy téma: A KAPCSOLAT – OLDÁS ÉS KÖTÉS volt.
2003-ban a nyári „Föstőtábor” Sitkén ezzel a címmel és egy elhatározással kezdődött el számomra: a túlburjánzó intuitív képeimet valamilyen keretek közé kell helyezzem. Az indulás előtti hetekben egy reggel a MANDALA szóra ébredtem. Majd elkészültek az első pasztell-mandalák, melyeket később üvegre festettem át. Mindegyikből egy-egy igaz mese kelt életre. Az első az igazgyöngyhalászé volt.
Így lettem akkortájt mandala-mesélő igazgyöngyhalász.


Az Intézet neve: OORI
Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet

Az Intézet telephelye:
1528 Budapest, Szanatórium utca 19. (Budapest-Budakeszi határán)

Megközelíthető: 22-es Busszal a Széll Kálmán térről



Nincsenek megjegyzések: