avagy kísérlet a tizenhármastól való rettegés
felszámolására
A fóbia, a rettegés felszámolásának egyik
módszere a szembenézés, majd az okok és okozatok mélyebb megismerése.
A szimbólumok kutatójaként sokat foglalkoztam
a számok szimbolikájával és így tizenhármassal is. Érdekes, hogy racionálisan
gondolkodó emberek is rettegnek „Triszkai Deká”-tól. Lehet, hogy azért, mert
olyan hangzása van, mintha egy női név, netán boszorkanév lenne? Az én műszaki
értelmiségi apukám például sosem szállt be a 13. páternoszterfülkébe, s 13-án nem
hozott nagy horderejű döntéseket.
A fóbia, a rettegés
felszámolásának egyik módszere a szembenézés, majd az okok és okozatok mélyebb
megismerése – úgy gondolom.
Idén péntekre esik Luca napja,
december 13-án. Így utána jártam, hogy miért is rettegnek sokan ilyen napokon; Miért
a matriarchátus-patriarchátus váltás meséje a Grimm-testvérek Csipkerózsikája,
melyben a tizenhármas számnak csillagmítoszi jelentősége is van;
Milyen erkölcsi alapon száműztek,
gyötörtek, kényszerítettek megalázó helyzetekbe olyan önállóan gondolkodó
nőket, mint Szent Lucia és a bibliai idők kezdetéről Lilit; A végére pedig
megtaláltam az „életfilmünk” forgatókönyvének tizenharmadik karakterét is.
13
Prímszám. A periódusos rendszer
13. eleme az alumínium. Az ókori Rómában úgy tartották, hogy a 13 a halál és a
rombolás előjele. A skandináv mitológia szerint, ha egy asztalhoz 13 ember ül,
az szerencsétlenséget hoz. A keresztények úgy tartják, hogy a péntek
szerencsétlen nap, hiszen e napon feszítették keresztre Jézust. Egyesek még
nagyobb bajnak tekintik, ha egy pénteki nap épp 13-ára esik. A 13-as szám pedig
azért hoz balszerencsét, mert Jézus utolsó vacsorájánál ennyien (Jézus és a 12
apostol) ültek. Hamurappi törvénykönyvéből szintén hiányzik a 13-as pont – azaz
a babona már a kereszténység előtt létezett. Mivel a 13-as számtól az emberek
jelentős hányada tart, előfordul, hogy magas szállodákban kihagyják a 13.
emeletet, vagy az utcában a 13-as számú házat. Érdekesség, hogy a Forma 1-ben
sincs 13-as számú autó, és a repülőgépek többségén nincs 13-as sor vagy éppen
szék. Az amerikai egydollároson 13-szor jelenik meg a 13-as szám szimbóluma.
Más magyarázatok szerint a 13-as azért
balszerencsés szám, mert egy évben ennyi telehold van.
Csipkerózsika
(Részlet a meséből)
„Élt egyszer réges-régen egy király meg egy
királyné; szerették egymást, népük is szerette őket; gond, baj, betegség sosem
szakadt rájuk; de hiába volt meg mindenük, hiába termett nekik hét határ, hiába
álltak válogatott paripák az istállójukban, hiába virultak a világ legszebb
virágai a kertjükben: a szívük tele volt bánattal, napestig csak azt
sóhajtozták:
- Ó, ha nekünk gyerekünk volna!
De bármennyit sóhajtoztak, bárhogyan
búsultak, nem teljesedett a kívánságuk. Már-már letettek a reményről is; alig
szóltak már egymáshoz, mert ugyan mit is szólhattak volna a bánatukon kívül! A
király magányosan járta az erdeit, de vadat sosem ejtett; a királyné meg egyre
csak a kertjében tartózkodott, mintha sok dolga volna a világszép virágaival,
pedig igazában rájuk sem tekintett, csak üldögélt a halastó partján, és
búslakodott. Egyszer, ahogy megint ott szomorkodik a kőpadon, váratlanul
loccsan egyet a víz, egy öreg béka ugrik ki a partra, odatotyog a királyné elé,
és azt mondja:
- Ne búsulj tovább, szépséges királyné; azért
jöttem ide hozzád, hogy a tudtodra adjam: betelik végre a szíved vágya; nem
múlik el egy egész esztendő, és lányod fog születni.
Úgy is lett minden, ahogyan az öreg béka
megjósolta: a királynénak lánya született: hanem az olyan gyönyörű volt, hogy a
király azt sem tudta, hová legyen örömében.
„Nagy lakomát rendezett, és nemcsak rokonait,
barátait, jó embereit hívta meg rá, hanem az ország javasasszonyait is.
Tizenhárom ilyen javasasszony élt az
országban, a királynak meg csak tizenkét aranyteríték volt a palotájában.
Töprengtek, tanakodtak, mitévők legyenek, hogyan terítsenek tizenkét
aranytányérral tizenhárom személyre. Végül a főudvarmester azt mondta:
- Uram királyom, nincs más megoldás: az egyik
javasasszonynak otthon kell maradnia.
Minthogy ennél okosabbat senki se tudott
tanácsolni, most már csak azt kellett eldönteni, ki legyen a tizenháromból az,
akit nem hívnak meg.”
A matriarchátus - patriarchátus váltás meséje a Csipkerózsika.
(Rüdriger Dahlke)
13 ezüsttányér, szemben 12
aranytányérral. 13 ezüsttányér a teliholdak számát, 12 aranytányér pedig a Nap
12 hónapos ciklusát írja le egy évben. A Hold női a Nap férfi szimbólum
csillagmítoszi szempontból.
A király azt hiszi, paranccsal,
agresszióval, női tevékenységek kiirtásával megoldhatja az átkot. Pedig!?
A Lucia – magyarul Luca – név a lux, azaz a
„fényesség” szóból származik. A fénnyel való kapcsolata miatt már a középkorban
a szemfájósok védőszentjének is tekintették. Az egyház is bizonyára azért
választotta ünnepének december 13-át, mert a 16. századi Gergely-naptár
életbelépése előtt ez volt az év legrövidebb napja, a téli napfordulatnak, a
világosság születésének kezdete. Így magyarázható, hogy a magyar népi képzelet
szerint is december hó folyamán e naphoz kötődik a legtöbb varázslás, népi
babona. (Ma már a téli napforduló csillagászati és földrajzi eseménye december
21-én következik be. De régen a téli napfordulót a napistenek születésének
időpontjaként tisztelték, sőt e napot három és fél évszázaddal Jézus születése
után is megünnepelték.)
Lucia a legenda szerint Jézus menyasszonya
volt, ezért házasságszerző szentnek tartották. A hagyomány szerint Lucia neve
napján meggyfaágat vágtak, vízbe tették, s ha kizöldült, a lány a következő
évben férjhez ment…
Egyáltalán miért is férfias dolog
ez, hogy nőket az elesettség, az elhagyatottság végső határán testük áruba
bocsátására kényszerítenek? Az ellenkező, igazán férfias magatartásra találunk számtalan
utalást a szentek életéből. Épp a Luca nap előtti Mikulás Szent Miklósa http://www.katolikus.hu/szentek/1206.html az ablakon/kéménykürtőn bedobott pénzével mentette
meg egy özvegyasszony három lányát a prostitúciótól.
Lilit
Kép:
A zsidó legendában, a hagyományos Midrás
szerint Isten Ádámot és Lilitet egyazon agyagból formázta, hogy Ádámnak társa
legyen. Első este Isten magához hívta, és azt mondta neki, hogy Ádám
alárendeltje lesz. Ezt nem fogadta el, mert az agyag, amiből őt formázták, a
bukott Samael nyálával volt megmérgezve. Lilit összeveszett Ádámmal és az Édent
elhagyva a sivatagba ment. Ott minden nap több ezer keveréklénnyel egyesült és
több ezer gyermeket nemzett velük. Ádám magányosságra panaszkodott Istennél,
aki erre megteremtette Ádám oldalbordájából Évát.
Lilit halhatatlan maradt, mert nem evett a
Tudás Fájának gyümölcséből. Néhány zsidó monda szerint ő volt az utolsó angyal
a tíz szentségtelen sefirot közül, akitől mindenki félt: a legenda szerint
gyermekeit megölték, mert azáltal, hogy megszökött az Édenből, ellenszegült
Isten akaratának, Lilit ezért bosszúból az emberek gyermekeit ölte meg. Hogy
ettől megóvják magukat, az emberek pentagrammákat akasztottak a bölcsőre, amin
az Éden 4 folyója, valamint Sanvai, Sansanvi és Semangloph angyalok nevei
voltak láthatók, azok az angyalok, akik Isten megbízásából Lilitre vadásztak és
gyermekeit megölték.
„Rabbi Hanina mondta: Senki se aludjon
egyedül a házban, mert Lilithnek hatalma van afölött, aki egyedül alszik egy
házban. ”
– Talmud (Sab. 151b)
A zsidó-feminista teológiában Lilitet olyan
nőként ábrázolják, aki nem Istennek, hanem csak Ádámnak nem engedelmeskedik és
Évával ellentétben nincs rá hatással az ördög mesterkedése.
Lilit szimbolizálja a tanult,
erős asszonyt.
„Életfilmünk” forgatókönyvének tizenharmadik
karaktere
Ebben a bizonyos saját „életfilmben”
játssza el a drámát földi pályafutásunk alatt az a bennünk élő tizenkét
karakter, akiket eddig be tudtam azonosítani: a harcos, a szépség, a közvetítő,
az anya, az apa, a szolgáló, a társ, a csábító, a szószóló, a mester, a bolond
és az angyal.
Lassan tizenöt éve, hogy egy
Műcsarnok-beli előadáson Bátorfi Andrea fotóművész-művészettörténésztől
hallottam először Lilitről, az ő személyiségjegyei nem illettek bele a fent említett
karakter-sorozatba.
Így lett a tizenharmadik karakter
számomra az isteni középben, az önálló gondolkodású, tanult, erős asszony. Ő az,
aki már kívülről-felülről látja a világot és benne a többi karakterrel együtt önmagát
is. Ott áll középen, közvetlen összeköttetésben Istennel. Neve Fényesség, Lux, Luca.
Ezennel vége is a
triszkaidekafóbiának?!
Mától december 13. az önálló gondolkodású,
tanult, erős asszonyok szimbólumaként Luca, azaz a Fényesség világnapja lesz
számomra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése