2013. december 12., csütörtök

Luca és a triszkaidekafóbia[1]

avagy kísérlet a tizenhármastól való rettegés felszámolására

A fóbia, a rettegés felszámolásának egyik módszere a szembenézés, majd az okok és okozatok mélyebb megismerése.

A szimbólumok kutatójaként sokat foglalkoztam a számok szimbolikájával és így tizenhármassal is. Érdekes, hogy racionálisan gondolkodó emberek is rettegnek „Triszkai Deká”-tól. Lehet, hogy azért, mert olyan hangzása van, mintha egy női név, netán boszorkanév lenne? Az én műszaki értelmiségi apukám például sosem szállt be a 13. páternoszterfülkébe, s 13-án nem hozott nagy horderejű döntéseket.

A fóbia, a rettegés felszámolásának egyik módszere a szembenézés, majd az okok és okozatok mélyebb megismerése – úgy gondolom.

Idén péntekre esik Luca napja, december 13-án. Így utána jártam, hogy miért is rettegnek sokan ilyen napokon; Miért a matriarchátus-patriarchátus váltás meséje a Grimm-testvérek Csipkerózsikája, melyben a tizenhármas számnak csillagmítoszi jelentősége is van;
Milyen erkölcsi alapon száműztek, gyötörtek, kényszerítettek megalázó helyzetekbe olyan önállóan gondolkodó nőket, mint Szent Lucia és a bibliai idők kezdetéről Lilit; A végére pedig megtaláltam az „életfilmünk” forgatókönyvének tizenharmadik karakterét is.

13
Prímszám. A periódusos rendszer 13. eleme az alumínium. Az ókori Rómában úgy tartották, hogy a 13 a halál és a rombolás előjele. A skandináv mitológia szerint, ha egy asztalhoz 13 ember ül, az szerencsétlenséget hoz. A keresztények úgy tartják, hogy a péntek szerencsétlen nap, hiszen e napon feszítették keresztre Jézust. Egyesek még nagyobb bajnak tekintik, ha egy pénteki nap épp 13-ára esik. A 13-as szám pedig azért hoz balszerencsét, mert Jézus utolsó vacsorájánál ennyien (Jézus és a 12 apostol) ültek. Hamurappi törvénykönyvéből szintén hiányzik a 13-as pont – azaz a babona már a kereszténység előtt létezett. Mivel a 13-as számtól az emberek jelentős hányada tart, előfordul, hogy magas szállodákban kihagyják a 13. emeletet, vagy az utcában a 13-as számú házat. Érdekesség, hogy a Forma 1-ben sincs 13-as számú autó, és a repülőgépek többségén nincs 13-as sor vagy éppen szék. Az amerikai egydollároson 13-szor jelenik meg a 13-as szám szimbóluma.
Más magyarázatok szerint a 13-as azért balszerencsés szám, mert egy évben ennyi telehold van.

Csipkerózsika
(Részlet a meséből)
„Élt egyszer réges-régen egy király meg egy királyné; szerették egymást, népük is szerette őket; gond, baj, betegség sosem szakadt rájuk; de hiába volt meg mindenük, hiába termett nekik hét határ, hiába álltak válogatott paripák az istállójukban, hiába virultak a világ legszebb virágai a kertjükben: a szívük tele volt bánattal, napestig csak azt sóhajtozták:
- Ó, ha nekünk gyerekünk volna!
De bármennyit sóhajtoztak, bárhogyan búsultak, nem teljesedett a kívánságuk. Már-már letettek a reményről is; alig szóltak már egymáshoz, mert ugyan mit is szólhattak volna a bánatukon kívül! A király magányosan járta az erdeit, de vadat sosem ejtett; a királyné meg egyre csak a kertjében tartózkodott, mintha sok dolga volna a világszép virágaival, pedig igazában rájuk sem tekintett, csak üldögélt a halastó partján, és búslakodott. Egyszer, ahogy megint ott szomorkodik a kőpadon, váratlanul loccsan egyet a víz, egy öreg béka ugrik ki a partra, odatotyog a királyné elé, és azt mondja:
- Ne búsulj tovább, szépséges királyné; azért jöttem ide hozzád, hogy a tudtodra adjam: betelik végre a szíved vágya; nem múlik el egy egész esztendő, és lányod fog születni.
Úgy is lett minden, ahogyan az öreg béka megjósolta: a királynénak lánya született: hanem az olyan gyönyörű volt, hogy a király azt sem tudta, hová legyen örömében.
„Nagy lakomát rendezett, és nemcsak rokonait, barátait, jó embereit hívta meg rá, hanem az ország javasasszonyait is.
Tizenhárom ilyen javasasszony élt az országban, a királynak meg csak tizenkét aranyteríték volt a palotájában. Töprengtek, tanakodtak, mitévők legyenek, hogyan terítsenek tizenkét aranytányérral tizenhárom személyre. Végül a főudvarmester azt mondta:
- Uram királyom, nincs más megoldás: az egyik javasasszonynak otthon kell maradnia.
Minthogy ennél okosabbat senki se tudott tanácsolni, most már csak azt kellett eldönteni, ki legyen a tizenháromból az, akit nem hívnak meg.”
A matriarchátus - patriarchátus váltás meséje a Csipkerózsika.
(Rüdriger Dahlke)
13 ezüsttányér,  szemben 12 aranytányérral. 13 ezüsttányér a teliholdak számát, 12 aranytányér pedig a Nap 12 hónapos ciklusát írja le egy évben. A Hold női a Nap férfi szimbólum csillagmítoszi szempontból.
A király azt hiszi, paranccsal, agresszióval, női tevékenységek kiirtásával megoldhatja az átkot. Pedig!?

Luca nap – A Fényesség napja

A Lucia – magyarul Luca – név a lux, azaz a „fényesség” szóból származik. A fénnyel való kapcsolata miatt már a középkorban a szemfájósok védőszentjének is tekintették. Az egyház is bizonyára azért választotta ünnepének december 13-át, mert a 16. századi Gergely-naptár életbelépése előtt ez volt az év legrövidebb napja, a téli napfordulatnak, a világosság születésének kezdete. Így magyarázható, hogy a magyar népi képzelet szerint is december hó folyamán e naphoz kötődik a legtöbb varázslás, népi babona. (Ma már a téli napforduló csillagászati és földrajzi eseménye december 21-én következik be. De régen a téli napfordulót a napistenek születésének időpontjaként tisztelték, sőt e napot három és fél évszázaddal Jézus születése után is megünnepelték.)
Keresztény vonatkozása: Szent Lucia, akinek alakját köszöntik ezen a napon, a legendák szerint Kr.u. a III. és IV. század fordulóján élt Szicília szigetén, Siracusában. Nemesi család tagja volt, fiatal lány, aki egy alkalommal elkísérte beteg édesanyját Szent Ágota sírjához, hogy a szent közbenjárását kérjék a gyógyulás érdekében. Itt álmában megjelent neki a szent, és hívta az égiek seregébe. Mikor felébredt, Lucia kérte meggyógyult édesanyját, ne adják férjhez, mert ő immár örökre Jézus Krisztus jegyesének tekinti magát. Ebbe az elhagyott vőlegénye nem tudott belenyugodni, s ezért feljelentette a lányt keresztény hite miatt Pascasius fejedelemnél. A fejedelem mindent megkísérelt, hogy Luciát a pogány bálványok előtti áldozat bemutatására kényszerítse, de hiába. Ekkor megpróbálta elvitetni a bordélyházba, hogy ártatlanságában megszégyenítse, de Isten segítségével nem sikerült – még ötven igavonó barommal sem – elvonszolni a szüzet. A fejedelem ezután kiadta a parancsot: olajjal és szurokkal öntsék le és égessék el! Ám a tűz sem fogott Lucián. Végül rabtartói elvágták a torkát, de addig nem halt meg, míg imádságát be nem fejezte…
Lucia a legenda szerint Jézus menyasszonya volt, ezért házasságszerző szentnek tartották. A hagyomány szerint Lucia neve napján meggyfaágat vágtak, vízbe tették, s ha kizöldült, a lány a következő évben férjhez ment…

Egyáltalán miért is férfias dolog ez, hogy nőket az elesettség, az elhagyatottság végső határán testük áruba bocsátására kényszerítenek? Az ellenkező, igazán férfias magatartásra találunk számtalan utalást a szentek életéből. Épp a Luca nap előtti Mikulás Szent Miklósa http://www.katolikus.hu/szentek/1206.html az ablakon/kéménykürtőn bedobott pénzével mentette meg egy özvegyasszony három lányát a prostitúciótól.

Lilit
Kép:


A zsidó legendában, a hagyományos Midrás szerint Isten Ádámot és Lilitet egyazon agyagból formázta, hogy Ádámnak társa legyen. Első este Isten magához hívta, és azt mondta neki, hogy Ádám alárendeltje lesz. Ezt nem fogadta el, mert az agyag, amiből őt formázták, a bukott Samael nyálával volt megmérgezve. Lilit összeveszett Ádámmal és az Édent elhagyva a sivatagba ment. Ott minden nap több ezer keveréklénnyel egyesült és több ezer gyermeket nemzett velük. Ádám magányosságra panaszkodott Istennél, aki erre megteremtette Ádám oldalbordájából Évát.
Lilit halhatatlan maradt, mert nem evett a Tudás Fájának gyümölcséből. Néhány zsidó monda szerint ő volt az utolsó angyal a tíz szentségtelen sefirot közül, akitől mindenki félt: a legenda szerint gyermekeit megölték, mert azáltal, hogy megszökött az Édenből, ellenszegült Isten akaratának, Lilit ezért bosszúból az emberek gyermekeit ölte meg. Hogy ettől megóvják magukat, az emberek pentagrammákat akasztottak a bölcsőre, amin az Éden 4 folyója, valamint Sanvai, Sansanvi és Semangloph angyalok nevei voltak láthatók, azok az angyalok, akik Isten megbízásából Lilitre vadásztak és gyermekeit megölték.
„Rabbi Hanina mondta: Senki se aludjon egyedül a házban, mert Lilithnek hatalma van afölött, aki egyedül alszik egy házban.    ”
– Talmud (Sab. 151b)
A zsidó-feminista teológiában Lilitet olyan nőként ábrázolják, aki nem Istennek, hanem csak Ádámnak nem engedelmeskedik és Évával ellentétben nincs rá hatással az ördög mesterkedése.
Lilit szimbolizálja a tanult, erős asszonyt.

„Életfilmünk” forgatókönyvének tizenharmadik karaktere
Pereg az „életfilmünk”, melyet magunk rendezünk mióta megszülettünk. Ez a filmtekercs, avagy ma már inkább DVD éppen most, az életkorunknak megfelelő filmkockánál jár testünk „filmfelvevő-vetítőberendezésében”.
Ebben a bizonyos saját „életfilmben” játssza el a drámát földi pályafutásunk alatt az a bennünk élő tizenkét karakter, akiket eddig be tudtam azonosítani: a harcos, a szépség, a közvetítő, az anya, az apa, a szolgáló, a társ, a csábító, a szószóló, a mester, a bolond és az angyal.

Lassan tizenöt éve, hogy egy Műcsarnok-beli előadáson Bátorfi Andrea fotóművész-művészettörténésztől hallottam először Lilitről, az ő személyiségjegyei nem illettek bele a fent említett karakter-sorozatba.

Így lett a tizenharmadik karakter számomra az isteni középben, az önálló gondolkodású, tanult, erős asszony. Ő az, aki már kívülről-felülről látja a világot és benne a többi karakterrel együtt önmagát is. Ott áll középen, közvetlen összeköttetésben Istennel. Neve Fényesség, Lux, Luca.


Ezennel vége is a triszkaidekafóbiának?!

Mától december 13. az önálló gondolkodású, tanult, erős asszonyok szimbólumaként Luca, azaz a Fényesség világnapja lesz számomra.





[1] a 13-astól való rettegés

Nincsenek megjegyzések: