2013. december 27., péntek

SiposÚr – így, egybeírva

(egy retro történet)

Nincsen olyan élethelyzet, amiről ne jutna eszembe egy SiposÚr-történet.
Így közelebb már az örökkévalósághoz (amikor is nyugdíjba mehetnék), mint az életem elejéhez, sokszor eszembe jutnak az első munkanapjaim.
"Az örökkévalóság nagyon hosszú. Különösen a vége felé." Woody Allen

A családi átokmintáról írtam korábban már egy könyvajánlómban, Vérségi kötelékek címmel. 
A saját családi átokmintám ezek után szabadon:
-          Csak a fiú a gyerek és a férfi az ember.
-          Csak az az ember, aki műszaki.
-          A munkába bele kell gebedni. (Minimum egy gyomorfekély, vagy egy szívinfarktus a végére.)
Ez volt a szüleim által kijelölt kényszerpályám kezdetén a fő csapásirány. Viszont a Jóisten SiposUrat küldte nekem, hogy ne érezzem ezt a pályát annyira kényszernek az első években, aki mondogatta is, hogy: „Majd meglátja, hogyha kikerül az életbe…”

1974 szeptemberében léptem be a GanzVillanyGyár Trafószerkesztésének ajtaján, ami akkor éppen a Mártírok útja (ma már Margit körút) hosszú, zöld, alumínium-szocreál KGM épületének tán ötödik emeletén volt. (Ezt az épületet nem sokára lebontják.) Végig mentem a rajztáblákkal teli hodálynagyságú rajztermen, ahol legalább negyvenen dolgoztak akkor.
A terem túlsóvégén levő vészkijáratig jutottam, ahol is az utolsó boxban működött a SiposCsoport - az is így, egybeírva.
SiposÚr „kez’csókolommal” köszöntött engem (az akkor még éppen hogy csak felnőtt nőt), s ez nagyon meglepett. Majd nagy komolyan beleírt soron következőnek az ő NagyKönyvébe, s kisvártatva közölte velem, hogy 2011-ben mehetek nyugdíjba, s ha addig legalább 12 gyereket szülök három évenként, akkor mindezt az utolsó gyesről tehetem majd meg. Azt sajnos nem sejtette még akkor, hogy a gyes olyan lesz, mint a mesében: hol lesz, hol nem lesz, s hogy a szolgálati idő valószínű az én időmben már az örökkévalóságig fog tartani.
A NagyKönyvben szerepelt aztán mindenféle diagram, amelyből kimutatta például, hogy egy szerkesztő hány nap alatt végzi el azt a munkát, amit tíz szerkesztő tíz nap alatt.

SiposÚr mindennap vajas zsömlét uzsonnázott és munkaidő vége előtt tíz perccel nadrágot cserélt, mondván - némi humorral -, hogy:„Tele van”.
Volt az ablakában egy soha nem termő citromfa, amelyet egy zöldre algásodott üvegből locsolgatott, s amire viccből a kollegák Karácsonykor valódi citromokat aggattak.

Óvva intett engem a házasságtól. Aztán, hogy húszévesen mégis megtettem, nem ismerte el addig, míg a Kandót (az egy műszaki főiskola volt anno) be nem fejeztem.
Elmagyarázta, hogy miről lehet megismerni a szerelmes embert: „Vizenyős tekintet, tétova járás.”
Ő maga ugyan „százéves” boldog házasságot mondhatott magáénak gyorsbeszédű felesége mellett, akit egy Május 1-jén ismert meg a gyárban, de a házasságot sajátságosan sorolta be korszakokra, úgymint:
-          - üngyüm-büngyüm korszakra (amikor csak így beszélnek egymással a felek)
-         - a magán tulajdon tisztázása korszakra (enyém ez a kis kezecske, enyém ez a kis fülecske…)
-         - bezzeg korszakra (bezzeg, ha a Hufnágel Pistihez mentem volna feleségül)
-         - s végül a „tepiszok” korszakra (a férjem/a feleségem az a piszok)

Az ő tollából származott a Szerkesztők Tízparancsolata is, amelyet most megidézek:
-         -  A szerkesztőnek nincs apja, anyja és nem megy sehová. (Ez az átkok ellen ható parancsolat, melyek lépten-nyomon zúdultak a szerkesztőre.)
-          - Dolgozni, csak lassan szépen, ahogy a csiga megy réten, úgy érdemes.
-          - A jó munkához jó idő kell.
-          - Szeresd a kolléganőket, mint önmagadat. (Ekkor szinte csak férfiak dolgoztak a műszaki világban.)
-         - Ami nem megy, „aztatat” ne erőltessük.
-          - A főnöknek mindig igaza van. (Ha nincs is igaza, akkor is a főnök, az mindig főnök.)
-          - A szerkesztő ceruza nélkül olyan, mint asszony/férfi szerető nélkül.
-          - Az amúgy is túlterhelt szerkesztőt ne terheljük tovább.
-          - A munkahely nem korcsma, hogy mindig ott tartózkodjunk.
-          - Vak szerkesztőnek fehér ceruza dukál.
Szórakoztató jeleneteket produkáltak ketten GáborKarcsival – ő is így, egybeírva - , aki számítási mérnöke volt az osztálynak, s aki majd mindennap elmondta, hogy „Magam és mások szórakoztatására kis történeteket találok ki.” Tőlük hallottunk különös nevű emberekről, mint Kútásó Miksa 
az „Ecseri”-ről, vagy Gyalog Rozi  a rádió hőskorából.
Apropó rádió: SiposÚr, saját lányának is úgy magyarázta el a rádió működését, hogy elvitte őt a csepeli Kossuth adó tornyához és bemagyarázta neki, hogy itt akkora a térerő, hogyha az egyik fülébe balkeze hüvelykujját a másikba pedig a kisujját nyomja, meghallhatja rádióadást. Elképzeltem, amint a lánya ott gyömöszöli az ujjait a fülébe, mint manapság a fülhallgatót szokták a fiatalok. Így valahogy:


SiposÚrtól tudom, hogy a mezőtúri reformátusok „Taruza kujdámi leketej jöj”-jel köszöntik egymást, ha valahol a Világban netán összetalálkoznak.
Ez ugyanis a tekintélyes méretű, ősi mezőtúri református templom homlokzatán a felirat (Jöjjetek el, imádjuk az Urat!), csak fordítva olvasva.

Ilyen légkörben teltek a hétköznapok és lettem trafószerkesztővé SiposÚr mellett a Ganzban. Nő létemre igazán „férfiasan” megtanultam a buktatott tekercselés mibenlétét és vasmagrakás technológiájából írtam a diplomamunkámat később. Noha a műszaki pályát elhagytam már jónéhány éve a művészetekért, s utóbb az újságírásért, az igaz Vassaktól azóta sem távolodtam el. VassPista – így, egybeírva - lett a „Zuram” húszévesen, s Vassak lettek a fiaim (Marcell és Ákos) is.
SiposÚr emberséges ember és főnök volt, aki szót értett a melóssal, a takarító-, konyhás- és kézbesítő nénivel, a portással, a feletteseivel és nem utolsó sorban a beosztottjaival. Kár, hogy már több mint harminc éve nem él, csak néhányunk emlékében, akik szerettük.
Egy szó, mint száz, nincsen olyan élethelyzet, amiről ne jutna eszembe egy SiposÚr-történet.

Így közelebb már az örökkévalósághoz (amikor is nyugdíjba mehetnék), mint az életem elejéhez, sokszor eszembe jutnak ezek az első munkanapjaim/heteim/éveim.
SiposÚr nekem a jó főnök etalonja azóta is.

Elnézve, hogy mire vittem eddig, lehet, hogy tényleg gyesről kellett volna nyugdíjba menjek…, az lett volna az igazi karrier?!

Nincsenek megjegyzések: