2013. október 11., péntek

Munkálkodom…

elmélkedés a sorból kilógó gyerekekről


Gyűjtöm a gyerekek aranymondásait.
Az enyémeknek is volt nem kevés. Olyan például, hogy „Apuci én hol voltam, amikor te kisfiú voltál? Vagy egy kolléganőm kisfiáé, aki almába harapva így kiáltott fel: „Nézd anyuci, ott a fogam lábnyoma!”

Két „gyerekszáj” idézetem pedig egyenesen a sorból kilógó gyerekekről szól:

A Vendég a háznál, rádiós magazin műsorban néhány éve a beszédzavar, figyelemzavar témájával foglalkozó részében egy rendkívül értelmes, elsősforma kisfiút faggatott a riporter annak kapcsán, hogy a suliban panasz van rá. Nem tud figyelni.
Aztán kiderült, hogy minden sokkal jobban foglalkoztatja, mint az órákon való figyelés.
A beszélgetés során kiderült, hogy rajzol, barkácsol, s ahogy ő maga mondta: Munkálkodik. Ez a komoly szó egy hatéves szájából, mosolyt csal az arcunkra – valljuk be őszintén.

Mint, ahogy az egyik szomszédunk szintén kisiskoláskorú unokájának fejtegetése is a boltban, vásárlás közben a nagypapának, miszerint őneki egy hatszáz wattos körfűrészre lenne szüksége a terve megvalósításához. Ugyan a nagypapa helyesbítette ezerhatszáz wattosra a teljesítményt, de megegyeztek abban, hogy dekopírfűrészre is szert kéne tenni.

No, az ilyen gyerekek szoktak figyelemzavarral küszködni és a „ragyogó” pedagógusok ezzel a ténnyel nem tudnak mit kezdeni. Hiszen kilógnak a sorból, nem tudnak egyik kategóriába se „belekockásodni”.


„Nem akart sem óriás, sem varázsló, sem törpe lenni.
Tudta pontosan, hová tartozik. Ő sellő. Esze ágában sem volt, hogy kiszálljon a játékból, és a fal mellé álljon szomorkodni. Részt akart venni benne, úgy, ahogyan a sellők, anélkül hogy feladná méltóságát és személyiségét. Biztos volt benne, hogy a sellők számára is van valahol hely, és hogy én tudni fogom, hol.
Nos, hát hová is álljanak a sellők? A „sellők", mindazok, akik különböznek, akik nem felelnek meg az előírásoknak, akik nem hajlandók beleülni a rendelkezésükre bocsátott skatulyába.
Aki erre a kérdésre választ tud adni, iskolát, országot, egész világot építhet rá.
Hogy abban a pillanatban mit feleltem? Nos, néha sikerül meglelnem a helyes választ. – A sellők ide állnak, a Tenger királya mellé. (Igen, ide, a Király bolondja mellé, gondoltam.)
Ott álltunk hát, kéz a kézben, és a varázslók, óriások és törpék csapatait szemléztük, ahogyan vad összevisszaság­ban rohangáltak fel s alá.
Egyébként nem igaz, hogy nincsek sellők. Egyet ismerek személyesen. A kezét is fogtam.”
(Robert Fulhgum: Már az óvodában megtanultam mindent, amit tudni érdemes)

Ahogy a fenti Fulghum-idézet kislánya sem akart se óriás, se varázsló, se törpe lenni. Ő egészen pontosan sellő akart lenni.
Fulghum is bölcsen látja a dolgot a Hová álljanak a sellők? kérdéssel kapcsolatban:
„Aki erre a kérdésre választ tud adni, iskolát, országot, egész világot építhet rá.”

Nos lássuk egy kicsit tovább, mi történik addig,  míg egy ilyen hatévesből huszonhat éves lesz?
Az lesz, hogy komoly csatákat kell megvívnia a családnak az iskolarendszerrel, amely lépten-nyomon kiselejtezi majd, küldve őt pszichológushoz, magántanárokhoz, majd magániskolába – tetézve a szülők anyagi gondjait.
A gyerek már nyolcadikosan parciálisan deriválni fog (Te felnőtt fejjel, mikor használtad a munkádban a deriválást utoljára?), de egy szöget a falba verni, vagy egy „krumplikás paprit” megfőzni nem tud még érettségi után sem.

A magam tapasztalatából is tudom, hogy súlyos testi-lelki sérülések árán bár, de azért túl lehet élni az iskolarendszerek csapásait, ha gyerekeink mellett állunk. Személyes példamutatással, mi magunknak kell megtanítanunk őket az élet dolgaira, az iskola helyett. Főként, hogy az iskola maga is „veszélyes üzem”, nemcsak az odavezető út. http://webhir.com/2247_iskola.html

Azt gondolom, hogy magunk által az élet dolgaira !felelősen! felkészített gyerekeinkre pedig majdan bátran rábízhatjuk az iskolát, az országot, sőt az egész világot.

Nincsenek megjegyzések: